25 Februari 2012

share the tips :D

saya terjumpa artikel ini  dan ingin saya kongsikan bersama anda
_____________________________________________________________________

Sebuah survei online dilakukan oleh para peneliti Australia terhadap 29.500 orang responden yang telah diseleksi dan termasuk kategori orang-orang yang memiliki daya ingat kuat.

Para responden sebelumya menjalani beberapa tes ingatan seperti mengingat kejadian-kejadian 1, 5 atau 20 tahun yang lalu, menghafal daftar belanja, mengingat wajah orang, nama-namanya serta pekerjaannnya masing-masing.

Peneliti juga menganalisis pola hidup dan pola makannya sehari-hari. Akhirnya setelah melakukan beberapa analisis, para peneliti mengetahui dan menyimpulkan 7 kebiasaan orang-orang dengan daya ingat yang kuat.

Dikutip dari Preventio, ini dia 7 kebiasaan sederhana mereka yang berdaya ingat kuat yang bisa Anda terapkan sehari-hari untuk meningkatkan kemampuan otak, sebagai berikut:



1) JAUHI ALKOHOL- Ini adalah kerana minuman beralkohol boleh merosakkan sistem saraf yang menghubungkan sel-sel di OTAK~ hah satu point dah amal dah!! 

2) MENONTON TV tidak lebih dari SATU JAM sehari. Di dapati dari survey di atas orang-orang yang kuat daya ingatan nya kurang menonton TV jika mereka menonton pun mereka akan menonton rancangan-rancangan berilmiah~ sila la pupuk dalam diri anak anda k supaya kurangkan TV lebih kepada rancangan berilmiah k (kalo nak anak anda kuat ingatan la)

3) MEMBACA NOVEL(Nie I loikee hehehe:). Dengan membaca novel, akan membuat otak kita  berfikir untuk mengagak ape yang bakal terjadi di dalam cerita tersebut. Aktiviti otak ini akan membantu semua sel-sel berfungsi dan membuatkan ia sentiasa aktif.

4) Selalu menyilang-nyilangkan dan menyambung-nyambungkan data- Kemampuan otak akan terus meningkat ketika data yang masuk ke dalamnya terhubung satu sama lain. Dengan menghubung-hubungkan seperti itu, sebuah data akan tersimpan dan tertanam dalam otak lebih kuat lagi.

 5) MAKAN IKAN-Ikan merupakan sumber protein yang berfungsi meregenerasi sel-sel mati. Sel-sel otak juga perlu regenerate. Beberapa jenis ikan seperti salmon dan sarden mengandung omega 3 yang sangat baik untuk perkembangan sel-sel otak dan kemampuan mengingat seseorang.~ 
6) MINUM TEH ATAU KOPI- Teh atau Kopi  mengandung kafein yang menyebabkan kerja jantung dan otak untuk terus terjaga dan bekerja lebih baik lagi. Tapi jangan berlebihan kerana boleh menyebabkan kematian. So secukupnya k!

7) Selalu membuat catatan dalam bentuk jurnal atau notes kecil- Secara amnya data yang masuk ke otak kita mungkin akan kekal dalam otak atau hilang begitu sahaja. Tetapi jika data tersebut kita tuliskan dalam buku nota, maka kita dapat merujuk kembali  ketika lupa. Perbuatan mencatat atau menulis nota-nota ternyata dapat meningkatkan kemampuan otak untuk menghafal hingga 20 persen.
__________________________________________________


02 Desember 2011

bila gf dan bf belajar course yang sama di UiTM Shah Alam,
bakal seorang food technologist maka percintaan perbualan harian akan jadi begini


`i sayang u banyak macam taburan oat, sshnye nak kira banyaknye.heee~`

`hari ni u pakai shawl biru, esok pink. wahhh, macam macarons lah`

`rasa macam malam ni i nak diet lah, dis week byk amek karbohidrat`


tapi bagaimana jika kerja lain?
ouh tu nanti bila kerja baru fikir.

                                                                                  ilysm  <3
                                                                                       ***


                                                                           

30 November 2011

MAHU!


dah lama mahukan ini. tak nak kumpul duit. heee. 





p/s: kumbang oh kumbang, kau dah dpt scholar kan, beli 2 jam ni terus nak? aku satu kau satu. boleh eh kumbang?theee heee heee ^__^

19 November 2011

There are rare chances that you'll meet the person you love and who loves you in return . So once you have it , don't let it go . Then chance may never come your way again . With ♥

18 November 2011

not happy at all

kenapa mesti tak puas hati?
kenapa mesti mengungkit kenangan lama?
kenapa dulu kau buang sekarang kau baru nak ambil tahu?
kenapa mesti kau minta aku berhati-hati?
kenapa asik bercakap pasal ni 24jam?
aku rimas dan rimas.kau tahu?

memang semua orang tak sempurna
aku puji sikap kau.
kau baik.
tapi at one part,psl lelaki kau boleh nak bertindak aggressive.
it`s so lame u know?
knowing what?
get ur own life la weyh.
bosan lah macam ni.
kau igt aku suka ke nak layan?
hai, busybody.